Med sociala medier finns många möjligheter att engagera en målgrupp eller föra dialog. Genom närvaro på sociala medier kan vi i Stockholms stad möta våra målgrupper där de finns och ta vara på engagemang i olika frågor.
Men sociala medier skiljer sig också en hel del från andra typer av medier. De ställer höga krav på de verksamheter som vill ha en framgångsrik närvaro. Det finns dessutom lagar och regler som måste följas.
Vill du starta upp en närvaro i sociala medier måste du föra en dialog med kommunikationsfunktionen i din verksamhet. Läs också det stöd och de styrdokument som finns innan du börjar planera för att starta ett nytt konto.
Policy för sociala medier
Policy för Stockholms stads konton i sociala medier är beslutad i kommunfullmäktige och gäller samtliga förvaltningar och bolag. Innehållet i policyn behandlar bland annat inriktning, beslutsordning, ansvar, tillgänglighet och olika lagrum i sociala medier.
Policy för Stockholms stads konton i sociala medier
För att konkretisera vissa delar av policyn finns en handledning och vägledning kring grafisk profil.
Grafisk profil för sociala medier
I varumärkesmanualen finns instruktioner och vägledning för hur Stockholms stads grafiska profil ska användas på sociala medier.
Handledning för sociala medier
Handledningen för sociala medier specificerar tillämpningar, förhållningssätt, ger inspiration och vägledning på strategisk och taktisk nivå i arbetet med sociala medier i Stockholms stad. Den hålls uppdaterad för att vara i linje med den övergripande utvecklingen av sociala medier.
Handledningen riktar sig till kommunikatörer och chefer i Stockholms stad, men också till andra medarbetare som arbetar i sociala medier. Beroende på vilken roll du har är olika delar av handledningen relevant för dig. Därför finns innehållet uppdelat utifrån de olika rollerna, se nedan under respektive rubrik.
Frågor eller synpunkter
Har du frågor eller synpunkter på innehållet i handledningen kan du skicka ett mejl till redaktion@stockholm.se.