Informationssäkerhet på sociala medier

Informationssäkerhet och säker kontohantering är viktigt på sociala medier. Blir du av med ett konto är det inte alltid lätt att få tillbaka det.

För att ha en säker kontohantering på sociala medier gör följande: 

  • Säkerställ att förvaltningens/bolagets konton bevakas flera gånger per dag
  • Använd svårknäckta lösenord.
  • Använd två-stegsverifiering (att behöva bekräfta en extra gång när du loggar in på en ny dator eller mobil).
  • Kontrollera att de appar du använder i din jobbmobil är uppdaterade.
  • Ha en förteckning över vilka som har behörighet till ett konto.
  • Ge bara behörighet till de som behöver använda kontot.
  • Minst två personer bör ha behörighet till kontot eller ha tillgång till lösenordet.
  • Om det är möjligt, använd funktionsbrevlådor när du skapar ett konto så att du inte riskerar att bli utelåst från kontot.
  • Skicka inte lösenord via e-post.
  • Separera det privata och professionella, till exempel använd de företagsversioner som finns av Facebook (Facebook Business Manager).
  • Var försiktig med att tillåta tredjepartsapplikationer, då de kan få tillgång till din sidinformation – till exempel olika tester eller quiz-appar.

Uppdaterad